Pitný režim

Potřeba tekutin je individuální záležitost, která se odvíjí od mnoha faktorů (tělesné hmotnosti, věku, tělesné aktivitě, zdravotním stavu, teplotě a vlhkosti prostředí, množství a složení přijímané stravy).

Příznakem nedostatku tekutin je pocit žízně, sucho v ústech, oschlé rty nebo třeba produkce jen velmi malého množství moči. Žízeň se objevuje až ve chvíli kdy je tělo mírně dehydrováno to vede k celkové únavě, nesoustředěnosti, poklesu fyzické a duševní výkonnosti a může být doprovázeno bolestí hlavy. Dlouhodobá dehydratace může mít za následek i vážné zdravotní poruchy.

Vyšší riziko dehydratace je u malých dětí, které mají malý objem celkové tělesné vody a běžné denní ztráty představují jeho značný rozdíl. Člověk není velbloud, aby se napil jednou denně do zásoby. Je tedy vhodné doplňovat tekutiny průběžně, zejména pak v letních horkých dnech a také v zimě, kdy se mnoho vody odpařuje dýcháním.      

Pocit žízně není závazným indikátorem nedostatku vody v těle, např. když je nám zima, žízeň obvykle nemáme i když organizmus akutně potřebuje zavodnit.

V létě je vhodné pít chladnější nápoje které organizmus ochlazují, ne však příliš studené, ty mohou způsobit bolestivé potíže.

V zimně jsou naopak vhodné teplé nápoje pro zahřátí. Studené snižují tělesnou teplotu a ubírají potřebnou energii na zahřátí. Neocenitelnou pomůckou při výletech v chladném počasí je termoska s teplým čajem. 

   

Vhodné nápoje

Voda z vodovodu (obyčejně dosahuje dobré kvality), balené kojenecké, pramenité nebo slabě mineralizované přírodní minerální vody bez oxidu uhličitého, ředěné ovocné a zeleninové šťávy, neslazené, slabé čaje nebo nápoje z praženého obilí.

Voda pro kojence

Pokud pitná voda z vodovodu (studny) odpovídá všem požadavkům na pitnou vodu, je bezpečná i pro kojence. Kojenecká voda balená představuje určitý nadstandard a vyšší stupeň kvality, protože limity jsou stanoveny mnohem přísněji než u pitné vody. Minerální vody středně a silně mineralizované by se kojencům neměly vůbec dávat.

Méně vhodné nápoje

Trvalá konzumace středně a silně mineralizovaných vod není pro děti vhodná. 

Nadměrné množství perlivé vody může způsobovat žaludeční a trávicí obtíže nebo dokonce poruchy fyzického vývoje u dětí.

Mléko a kakao je spíše tekutou výživou než nápojem a jejich „vypité“ množství by se mělo brát s nadhledem.

 

Nevhodné nápoje

Limonády, kolové nápoje, ochucené minerální vody, energetické nápoje, nektary obsahují cukr, který zvyšuje pocit žízně.

Kofein v kolových nápojích vede k hyperaktivitě u dětí a odvodu tekutin zvýšenou tvorbou moči.

Zvláštnosti pitného režimu 

Pro zavodnění organizmu není důležitý jen příjem vhodných tekutin, ale i složení stravy.

Tekutiny můžeme doplňovat i chutně z různých druhů ovoce a zeleniny s vyšším obsahem vody

(melouny, jahody, jablka...).

 

Použitý zdroj: www.svetoutdooru.cz

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer